Barışçıl Toplantı Hakkı Engellenemez
Muş Barosu’na bağlı iki avukat meslektaşımız 12.02.2022 tarihinde gözaltına alınmış, 13.02.2022 tarihinde adliyeye sevk edilen avukat meslektaşlarımızdan biri tutuklanmış, diğeri ise adli kontrolle serbest bırakılmıştır.
Muş Barosu avukatlarının sorgusu sonrasında kolluk görevlilerinin adliye içinde müdafilik üstlenen avukatların görüntüsünü almasına tepki olarak 14.02.2022 tarihinde Muş Adliyesi önünde yapmak istediği basın açıklaması Muş Valiliği’nin yasaklama kararı gerekçe gösterilerek engellenmiş ve Muş Barosu Başkanı Av. Kadir Karaçelik’e basın açıklaması yaptırılmamıştır.
Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı Anayasa’nın 34’üncü maddesinde düzenlenmiştir. Anılan maddenin birinci fıkrasına göre, “Herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir”.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11. maddesi de barışçıl toplantı özgürlüğünü düzenlemiştir. Buna göre, “1. Herkes asayişi bozmayan toplantılar yapmak, dernek kurmak, ayrıca çıkarlarını korumak için başkalarıyla birlikte sendikalar kurmak ve sendikalara katılmak haklarına sahiptir”.
Muş Barosu’nun basın açıklaması yapmasının yasaklanması Anayasa’nın 13. maddesine açıkça aykırıdır. Anayasanın 13. maddesine göre; “Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamaz.”
Yine yasaklama kararı barışçıl toplantı hakkının kullanımına müdahale etmek için yeterli ve somut gerekçeler içermemektedir. Henüz kullanılmayan bir temel hakka ilişkin önceden soyut çıkarım ve beklentilerle, toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına dolayısıyla ifade özgürlüğüne yapılan sistematik müdahale demokratik toplum düzeninin gereklerine uygun bir müdahale olarak değerlendirilemez.
Muş Barosu 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu’na tabi bir kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşudur. 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu’nun 76. ve 95. Maddelerinde Barolara hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak görevi ve yetkisi verilmiştir. Bugün Muş’da engellenen basın açıklamasıyla Muş Barosu’nun görev yapması engellenmiştir. Bu durum demokratik toplum değerleriyle bağdaşmayan ve dolayısıyla kabul edilemez bir tutumdur.
Biz aşağıda imzası bulunan Barolar olarak Muş Barosu’nun yasalardan kaynaklanan görevini yapmasının engellenmesini kınıyor, Muş Valiliği’ne Muş Barosu’nun görevini yapmasını engellemeye yönelik ihlallerini sona erdirme çağrısında bulunuyoruz.
1. Adana Barosu 2. Adıyaman Barosu 3. Afyon Barosu 4. Ağrı Barosu 5. Amasya Barosu 6. Ankara Barosu 7. Antalya Barosu 8. Ardahan Barosu 9. Artvin Barosu 10. Aydın Barosu 11. Balıkesir Barosu 12. Bartın Barosu 13. Batman Barosu 14. Bilecik Barosu 15. Bingöl Barosu 16. Bolu Barosu 17. Burdur Barosu 18. Bursa Barosu 19. Çanakkale Barosu 20. Çankırı Barosu 21. Denizli Barosu 22. Diyarbakır Barosu |
23. Düzce Barosu 24. Elazığ Barosu 25. Erzincan Barosu 26. Erzurum Barosu 27. Eskişehir Barosu 28. Gaziantep Barosu 29. Giresun Barosu 30. Hakkari Barosu 31. Hatay Barosu 32. Iğdır Barosu 33. Isparta Barosu 34. İstanbul Barosu 35. İzmir Barosu 36. Kahramanmaraş Barosu 37. Kars Barosu 38. Kastamonu Barosu 39. Kayseri Barosu 40. Kırıkkale Barosu 41. Kocaeli Barosu 42. Konya Barosu 43. Kütahya Barosu 44. Manisa Barosu |
45. Mardin Barosu 46. Mersin Barosu 47. Muğla Barosu 48. Muş Barosu 49. Nevşehir Barosu 50. Ordu Barosu 51. Osmaniye Barosu 52. Sakarya Barosu 53. Samsun Barosu 54. Siirt Barosu 55. Sinop Barosu 56. Şanlıurfa Barosu 57. Şırnak Barosu 58. Tekirdağ Barosu 59. Tokat Barosu 60. Trabzon Barosu 61. Tunceli Barosu 62. Uşak Barosu 63. Van Barosu 64. Yalova Barosu 65. Yozgat Barosu 66. Zonguldak Barosu |